Update coronavirus en opstarten jeugdtrainingen

Beste leden, atleten, ouders, verzorgers,

Inmiddels liggen onze georganiseerde trainingen al 6 weken stil en is onze accommodatie gesloten voor alle toegang. Dit alles in opdracht van het RIVM, de rijksoverheid en het advies van de Atletiekunie om het Coronavirus onder controle te krijgen. Vanuit het bestuur horen wij dat er, binnen de social-distance regels, nog veel op eigen gelegenheid getraind wordt. Ook worden er vanuit enkele trainers nog ‘thuistrainingen’ aangeboden. Goed om te zien dat ondanks deze moeilijke periode er toch nog gesport wordt. Toch heeft een ieder het gemis van het gezamenlijk trainen op de vereniging.

Afgelopen dinsdag heeft onze minister president Rutte aangekondigd een eerste versoepeling voor de sport per 29 april door te voeren:
  • Kinderen tot en met 12 jaar mogen in groepsverband sporten
  • Jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen in groepsverband sporten zolang er minimaal 1,5 meter afstand onderling wordt aangehouden
  • Volwassenen van 19 jaar en ouder mogen nog NIET in groepen sporten, in ieder geval nog tot en met 20 mei.
Als bestuur zijn wij blij met de versoepeling van deze regelgeving voor de jeugd. Voor de volwassenen geldt, hou vol en blijf individueel, buiten ons terrein, sporten. Wij hopen dat de situatie het snel toelaat ook voor de volwassenen weer trainingen aan te mogen bieden.

De afgelopen dagen zijn wij druk bezig geweest de voorwaarden en maatregelen om met de jeugd weer te mogen sporten uit te werken. Hiervoor hebben wij nauw contact met de gemeente Hollands Kroon, de Atletiekunie en de richtlijnen van NOC*NSF. Wij hebben een plan van aanpak opgesteld om, onder strikte voorwaarden, vanaf vrijdag 1 mei de jeugdtrainingen op de dinsdag en vrijdag te mogen hervatten. Momenteel ligt ons plan ter beoordeling bij de gemeente Hollands Kroon welke formeel akkoord moet gaan alvorens wij ook daadwerkelijk training mogen gaan geven.

Ons plan van aanpak voorziet een aantal strikte veiligheids- en hygiëne maatregelen. Om deze ook in de praktijk uit te kunnen voeren zullen wij extra vrijwilligers nodig hebben om tot voldoende trainingscapaciteit te komen. Daarnaast zoeken wij nog hygiëne materialen.

Concreet zoeken wij hulp bij de volgende taken:
  • Corona-coördinatoren; wij zijn verplicht tijdens elk moment van opening van de vereniging een of meerdere toezichthouders op de baan te hebben welke toezien op uitvoering van alle maatregelen. Concreet betekend dit aanwezig zijn en vanuit positiviteit een ieder aanspreken op eventuele afwijkingen van de maatregelen en het beantwoorden van vragen.
  • Schoonmakers; hoewel het clubgebouw gesloten blijft voor alle leden zullen we de toiletten (voor noodgevallen) open houden, na iedere training dienen de toiletten, deurklinken en al het gebruikte trainingsmateriaal ontsmet te worden.
  • Assistent trainers (of meehelpende ouders); door de maatregelen zullen we de pupillen in kleine groepen training moeten geven. Om dit mogelijk te maken hebben wij extra helpende handen nodig. Het alternatief is dat we de op zowel de dinsdag als de vrijdag de helft van de atleten een training kunnen aanbieden, per pupil kunnen we dan slechts 1 van de 2 trainingen per week aanbieden.
Daarnaast zijn wij op zoek naar:
  • Desinfectie/alcoholzeep,
  • Hygienedoekjes
  • Papieren handdoekjes.
Heb je hier grotere hoeveelheden van of kan je hieraan komen houden wij ons ten zeerste aanbevolen! Zonder deze materialen kunnen wij niet opstarten.

Wil je ons ondersteunen met het opstarten van de trainingen of heb je hygiëne materialen beschikbaar, mail dan naar trainerscoordinatoravdokev@gmail.com.

Verdere details over, en een definitieve startdatum van het opstarten van de jeugdtrainingen en de veiligheids- en hygiëne-maatregelen zullen de komende dagen gedeeld worden met de betreffende atleten en ouders.

Sportieve groet,

Namens het bestuur,
Chris Eykelenboom
Trainerscoördinator Jeugd