Nieuws

Dokev atleten volbrengen de 17e editie van De Zestig van Texel

www.atletiekvereniging-dokev.nl
Tijdens de 17e editie van De Zestig van Texel stonden meerdere Dokev atleten aan de start, individueel of in teamverband. Peter Tas liep zelfs De 120 van Texel!

Lees hieronder de wedstrijdverslagen van Peter Tas en Hein Veldman.

Het wedstrijdverslag van Peter:

Hierbij een verslagje van mijn dag Texel. Belangrijkste: finish gehaald!!! Maar vraag niet hoe. Wat een dag!!

Start 4.35 op de atletiekbaan, en daarna de nacht in langs de dijk met hoofdlamp op. Begeleid door Brian op de fiets met het geplande tempo naar de vuurtoren. Nog een fikse hagelbui gehad, maar dat mag de pret niet drukken. Vervolgens door prachtige natuur, slecht strand en behoorlijke zijwind richting het zuiden. De eerste keer strand was pittig. Zompig strand, straffe zijwind en af een toe een buitje. Daarna weer een stuk bos gevolgd door het volgende stuk strand van 7,5 km richting het keerpunt. Maar wat kan het strand dan anders zijn als dat wij het gewend zijn. Veel zandhopen, los zand en slecht te zien waar je het beste kunt lopen. Wind wel een beetje in de rug, dat was dan wel weer even lekker.

Op het keerpunt wisselde Brian met Dick als fietsbegeleider om het voor hun ook een beetje leuk te houden. Halverwege een tijd van 5.18 waar ik zeer tevreden over was. Vervolgens omgedraaid om hetzelfde rondje tegengesteld nog een keer te doen. Op het strand aangekomen was de wind gedraaid naar vol tegenwind, met volgens windfinder windkracht 8. Als je dan alleen loopt en 7,5 km er tegen in moet is dat best pittig. Daarna weer hetzelfde stuk bos wat best goed ging en dan nog een keer de 4 km strand. Toen begonnen de benen al wat tegen te sputteren, maar gewoon door blijven lopen. Vervolgens weer door het natuurgebied richting fietspad naar de vuurtoren. Dit alles nog steeds met tegenwind.  Inmiddels zit ik op km 90 en wordt het serieus lastig om de hele tijd te blijven lopen. Het wordt steeds vaker een stukje wandelen. Na wat rekenwerk zou 12 uur nog steeds moeten kunnen, dus vol goede moed en zere benen de weg vervolgd. Gelukkig nu voor de wind, ging niet makkelijker maar wel ietsje sneller. De laatste 20 was echt afzien. Veel wandelen, opstarten en iets doen wat op hardlopen zou moeten lijken. Uiteindelijk de laatste 5 km in, ik ben er nu bijna. Maar dan nog even tegenwind en een paar stevige heuvels, dan valt het nog niet mee, maar.........na 12 uur 21 de finish gehaald. Wat was ik blij en voldaan dat ik er was. Ik had het toch maar even gedaan. En garmin gaf aan dat het 121,7 km was, dus 120 in 12 uur zat er niet ver van af.

Na de finish even uithijgen, omkleden en op naar de boot om niet al te laat thuis te komen. Auto op het onderdek gezet, maar dan 3 trappen omhoog. Dat was het zwaarste stuk van de dag. Met behulp van de leuning boven weten te komen en lekker in een stoel geploft. Thuis lekker douchen en een biertje met een zak chips genuttigd, dat had ik wel verdiend vond ik. De dagen erna behoorlijk last gehad van stijve benen, maar na een week weer voorzichtig een loopje gedaan.

Al met al een mooie ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Tot over 2 jaar!!!!

Het wedstrijdverslag van Hein:

De 60 van Texel 2024

Op 24 maart stond ik aan de start van de 60 km van Texel, startend bij de boot en de finish in Den Burg. Een ijskoude hagelbui begroette ons bij de start, maar ondanks deze onstuimige omstandigheden stonden er 551 dappere deelnemers klaar om de uitdaging aan te gaan.

12 weken voor deze uitdaging begon ik met de voorbereidingen. Lange duurlopen van vaak meer dan 20 kilometer, soms zelfs tot wel 45 kilometer, vormden een essentieel onderdeel van de training. Deze trainingssessies waren niet alleen fysiek veeleisend, maar ook mentaal uitdagend.  Samen met  hardloopvrienden Paul Nieuwenhuizen en Peter Tas, trainde ik af en toe als afwisseling in de duinen van Schoorl.

De eerste 15 kilometer van de race liep ik met een groep van ongeveer 15 personen, ook Gerrit Brommer en Paul zaten in deze groep. Samen wisselden we elkaar af om tegen de harde wind en de zandstorm in te lopen. Ik vind het altijd wel mooi om met een groep kop over kop te lopen en elkaar te stimuleren.

Het parcours is uitdagend, van de eerste 30 km is 25 kilometer onverhard. Kronkelend door de Texelse duinen, het uitgestrekte strand waar de harde wind en zandstormen ons uitdaagden, het beschutte bos waar we even op adem konden komen en de schelpenpaden door natuurgebieden. Elk deel van het parcours bood zijn eigen uitdagingen en schoonheid.

Vooraf hadden Paul en ik een raceplan doorgenomen. We zouden proberen 5 minuten per km te lopen, maar gezien de harde wind van vandaag zou dat een uitdaging worden. De eerste 25 km hebben we gezamenlijk gelopen in een keurig tempo, ook al hadden we wind schuintegen. Na het laatste stuk strand besloot Paul van schoenen te wisselen. De grote groep was uiteengevallen en richting de vuurtoren liep ik met verschillende andere lopers, waarmee je vaak een praatje maakt en weet dat iedereen hetzelfde doel heeft, namelijk het halen van de finish.

Vanaf de vuurtoren is het nog circa 25 km langs de oostkant van het eiland richting Den Burg, afwisselend op het fietspad langs de Waddenzee of door de dorpjes iets landinwaarts. Dit gedeelte hebben we de wind gelukkig iets schuin voor, er lopen altijd wel enkele lopers bij mij in de buurt en ook Paul is weer aangesloten. Samen lopen met andere lopers maakt het wel gezelliger en het is ook wel handig als we weer een stuk tegen wind hebben. Nog 10 km, we naderen Oudeschild, Paul krijgt plotseling last van zijn maag en moet even stoppen, gelukkig kan hij verder maar moet zijn snelheid wel iets aanpassen. In Oudeschild (nog 5 km) krijgt een andere loper plotseling kramp. Ja dat kan ook nog schiet door mijn hoofd, niet te gek doen en heel blijven. De laatste 4 km rechtsaf naar Den Burg, wind tegen en ook nog eens licht omhooglopend, loop ik alleen omdat mijn maatje bij de drinkpost is gestopt voor een colaatje. Ik hoop dat ik niet hoef te wandelen, gelukkig kan ik tot het einde blijven hardlopen. Ik ben zeer tevreden met mijn tijd van 4’52.

Tijdens de 60 van Texel waren mijn begeleiders Myranda en Kiki een grote steun. Ze volgden me met de auto en zorgden ervoor dat ik genoeg water en energie kreeg op verschillende punten langs het parcours. Ze kozen ervoor om mij niet op de fiets, maar met de auto te volgen. Dit bleek gezien het weer een verstandige beslissing. Op 10 verschillende punten langs het parcours stonden ze paraat met voorraad gels en water, wat essentieel is om de motor brandend te houden.

De 60 km van Texel zal ik niet snel vergeten. De trainingen in de voorbereiding zijn vaak mooie uitdagingen en de ronde op Texel is een mooie test van doorzetten en vastberadenheid om de finish te halen. Ik kijk terug op een prachtige ervaring.

Ook hebben mijn trainings- en DOKEV maatjes prima gepresteerd.

Paul finishte in 5’01, Gerrit Brommer in 5’06.

Peter Tas liep de dubbele afstand van 120 km in 12’21.

Het estafetteteam van DOKEV bestond dit jaar uit Ilona, Linda, Sandra en Bram onder begeleiding van Peter Keet, eindtijd 4’56